‘Voor Beaphar ligt er nu een raamwerk voor export en de eerste acties zijn in gang gezet’

Met een ruime 9 kopte Marnix Geesing, exportmanager bij Beaphar, zijn mondeling in voor de Export Marketing Management opleiding. Zeven jaar geleden ging hij aan de slag als Product Manager bij de Nederlandse fabrikant met een uitgebreid assortiment aan geneesmiddelen, verzorgingsproducten en voeding voor huisdieren. Vier jaar geleden is hij als Export Manager aan het Export team toegevoegd. De afdeling export bestond destijds uit twee exportmanagers met een verantwoordelijkheid voor 102 exportlanden, heel omvangrijk.

‘De werkwijze was: we stonden distributeurs netjes te woord, leverden onze producten, maar veel meer konden we, door gebrek aan tijd, helaas niet betekenen’, blikt Marnix terug. ‘We deden zaken met de juiste intenties, maar niet altijd even efficiënt. We hadden een gebrek aan tijd om ons goed te verdiepen in nieuwe distributeurs of landen die zich aandienden. Ook bij de directie was er de wens export doelgerichter en meer gestructureerd op te pakken. De directeur gaf mij de opdracht export professioneler op te tuigen en een leidraad te creëren voor nieuwe markten en een structuur neer te zetten voor veranderende markten.’

Hoe heb je dat aangepakt?
‘Zo kwam ik uit bij de Export Marketing Management Opleiding waar we het theoretisch model goed konden gebruiken voor de blauwdruk en ik met de bedrijfsspecifieke praktijkopdracht concreet aan de slag kon met het selecteren van doellanden. In gesprekken met hoofdopleider Fred Janssen hebben we besloten om één land te selecteren waar we nog niets deden en één land waar de export beter kon. Met de organisatie hadden we onze blik laten vallen op Zuid-Amerika: daar zat qua new business veel groeipotentieel. Zelf ben ik verantwoordelijk voor Azië: daar wilde ik graag de bestaande markt uitbreiden. Tijdens het uitwerken van het plan kwamen we er via distributeurs in de omliggende landen achter dat in Argentinië de markt meer open ging met de komst van een nieuwe president. Bijkomend pluspunt was dat de huisdierenbezitters er vermogend zijn. Om goed in te kunnen spelen op vragen uit die markt, was het wenselijk om de Spaanse taal machtig te zijn. Eén van de aanbevelingen uit mijn rapport was dan ook het aannemen van een nieuwe exportmanager die Spaans spreekt. Deze collega is deze week begonnen,’ vertelt Marnix enthousiast.

Wat heeft het succes in Indonesië bepaald?
‘Het afgelopen jaar heeft Beaphar een nieuwe branding- en herpositioneringsstrategie ontwikkeld, met de focus op de gezondheid van huisdieren, verwerkt in de verzorgingsproducten, zoals shampoo, tandverzorgingsproducten en uiteraard de anti vlooien- en tekenproducten om zodoende in te spelen op de ‘pet humanisation’ trend. Deze trend was al gaande in onze exportlanden: het dier wordt hier niet gezien als huisdier, maar als onderdeel van het gezin. Als je huisdier ziek is, geef je het medicijnen en als het een slechte weerstand heeft, geef je extra vitaminen. Met de pay-off ‘Because pets are family too’ kreeg Beaphar warm onthaal, ook in Azië. Op een beurs in China spraken we met een distributeur die verantwoordelijk is voor Indonesië. Deze distributeur is de nummer 1 in de Indonesische markt. In hun assortiment ontbrak de range van gezondheidsproducten en verzorgingsproducten. Onze producten zijn de goede aanvulling op hun assortiment. Zo krijgen wij nu de kans om ons merk ook in Indonesië op de kaart te zetten.’

Waarom adviseer jij deze opleiding?
‘Als je als bedrijf volmondig zegt: we willen export serieus en gedegen aanpakken, dan heeft deze opleiding zóveel toegevoegde waarde. Het is een uniek concept: het heeft direct invloed op je dagelijkse werkzaamheden. En wat ik extra bijzonder vind, is dat de deelnemers ondanks de diverse achtergronden allemaal tegen dezelfde uitdagingen en vraagstukken aanlopen. Het kijkje in de keuken dat je tijdens de opleiding doet bij de andere exportmanagers heeft veel toegevoegde waarde. Vandaag de dag spar ik nog met ze. Dit is zó waardevol naast de vruchten die we met Beaphar uit het exportplan plukken. Als onze nieuwe collega eenmaal goed aan de slag is en de organisatie kent, dan vind ik dat hij deze opleiding zeker moet volgen!’

Meer informatie & inschrijven
Wil je meer informatie over de opleiding? Download de brochure en schrijf je in op de opleidingspagina. Nog enkele plaatsen beschikbaar! Start: januari 2019.