Not Winter but Christmas is coming

Terwijl hier de zomer nog moet beginnen en alles in bloei staat schalt bij een aantal retailers Mariah Carey’s “All I want for Christmas” al door de speakers. Een deel van de retailers zijn bezig met het bepalen van het kerstassortiment. Sommige hebben dit zelfs al bepaald terwijl anderen hier komende maanden de laatste hand aan leggen. Op welk moment ze naar het kerstassortiment gaan kijken hangt erg af van de retailer waarmee je in gesprek bent. Zo hebben we bijvoorbeeld met Edeka en Netto Marken voor een aantal van onze klanten kerstacties gedaan waarvan de deal op de PLMA werd gesloten.

Je kunt dus niet vroeg genoeg in het jaar beginnen om jezelf alvast op de radar te zetten. Er zijn steeds meer retailers die zich actiematig proberen te onderscheiden met seizoensproducten. Ze kijken hierbij met name naar producten die de concurrent niet heeft. Ook de grote discounters als Aldi en Lidl zetten steeds meer in op seizoensmatige acties zowel op nationaal als op internationaal niveau. Engeland als land spant de kroon met kerst! De “big four” proberen elkaar elk jaar weer af te troeven met hun kerstacties. Op zich niet vreemd voor een land wat de hoogste retail kerstomzet heeft in heel Europa en op die manier de consument voor zich probeert te winnen.

Wil je kerstomzet? Dan volgen hier nog enkele tips:

  • Timing: de meeste retailers hebben in de zomer het kerstassortiment al grotendeels bepaald dus wees op tijd met je concepten en voorstellen en zorg dat deze presentabel zijn in het eerste kwartaal van het jaar.
  • Doe je huiswerk: bezoek je potentiele retailer rond kersttijd om een goed beeld te krijgen welke producten in de schappen liggen en tegen welke prijzen. Dit kan je inspireren voor nieuwe eigen concepten. Hoor ook eens een filiaalmanager of afdelingsmanager uit over wat er goed loopt en wat niet (en waarom).
  • Planning: start ruim van te voren met een strakke planning van design opmaak, bestellen verpakkingen, productie, tot aan de logistiek van de uiteindelijke leveringen. Retailers willen de producten tijdig op de DC’s hebben liggen om voor de kerst alles in de winkels te hebben.
  • Feedback: check altijd bij de retailer hoe afgelopen kerstacties gelopen zijn en welke thema’s ze overwegen voor het komende seizoen. Indien een/je kerstactie succesvol was dan hangt herhaling in de lucht. Mogelijk heb je dan met een paar kleine aanpassingen en het feit dat je al leverancier bent een streepje voor waardoor je alweer halverwege bent voor de volgende kerstomzet!

 

-Patrick –