Matcha het nieuwe goud?

Voor een onze relaties zijn we onlangs een week naar Japan geweest. En we hebben met succes een aantal producten kunnen verkopen. Het is altijd weer interessant om in Japan te zijn. Japan is een land van uitersten:  In de warenhuizen liggen zeer mooie en luxe producten, zoals meloenen van 100 euro per stuk. En alles wordt met aandacht verpakt. Daarnaast is er op elke hoek van de straat wel een convenience store te vinden van een van de vele ketens die meer dan 10.000 verkooppunten hebben. Wat ons opviel is de smaak Matcha die overal in wordt gebruikt. In ijs (ijssmaak nr.1 in Japan), snoep, bier, frisdrank, sobanoodles en in nog veel meer kan je het terug vinden.

Eigenlijk is dat in Japan niet zo vreemd. Matcha is de groene thee die gebruikt  wordt in de beroemde Japanse Theeceremonie. Matcha wordt in poedervorm gebruikt. Als thee bereid heeft de licht bittere smaak van groene thee met een romig mondgevoel, omdat het opgeklopt wordt. Ook wordt Matcha als superfood geroemd vanwege de vele positieve eigenschappen. Het zit vol aminozuren en antioxidanten en heeft een kalmerend en concentratie-verhogend effect. Geen wonder dat het steeds meer in andere producten verwerkt wordt. Inmiddels pikt het Westen ook deze smaak steeds meer op: Matcha in de KitKat, in ice-tea, bij Starbucks. Je ziet steeds meer producten met Matcha er in verwerkt. De karakteristieke smaak en de vele gezondheidsvoordelen geven Matcha een bijzonder imago. Ook het feit dat het al eeuwen gebruikt wordt in de Japanse Theeceremonie geeft het een exclusief karakter. En wie weet wordt dit de nieuwe trend!

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de Japanse markt zelf te verkennen om te zien wat daar speelt en de mogelijkheden voor eigen producten daar te onderzoeken. Wij doen dat graag voor u. We hebben in meer dan 25 jaar veel kennis en ervaring opgebouwd met de Japanse markt en wist u dat Export Partner zelfs een eigen vestiging in Kobe heeft! Neem gerust contact met ons op.

– Johan –