‘Export krijgt meer structuur, wordt doelmatiger en uiteindelijk succesvoller’

‘Toen ik zo’n 8 jaar werkzaam was in export besloot ik de opleiding Export Marketing Management te volgen. Ik had in die periode veel geleerd en mooie ervaringen opgedaan, maar ik merkte ook dat ik op routine handelde. Ik hoorde van een collega over de opleiding en vond het een goed moment om ermee te starten: ik had behoefte om theorie en praktijk weer aan te scherpen. Ik werkte destijds voor Westland Kaasexport en had voor mijn praktijkopdracht Rusland als entreemarkt gekozen. Rusland was toen een van de grootste kaasmarkten voor Nederlandse kaas buiten de EU en Westland deed er nog weinig. Het uiteindelijke resultaat was dat Rusland voor Westland de grootste exportmarkt buiten de EU werd.’ Aan het woord is Ruben Visser, Managing Director bij Daily Dairy Holland.

‘Voor een exportbedrijf ben ik ervan overtuigd dat het goed is om vanuit een gestructureerde aanpak de export te vergroten. Natuurlijk laat je je ook leiden door ervaring en de dagelijkse praktijk, maar ik realiseer me dat ik nog steeds de structuur van marktbewerking uit het exportplan hanteer bij het stellen van onze exportdoelstellingen. Dit zet me op scherp en verplicht me tot een systematische en gestructureerde aanpak. Ik kan onze exportdoelstellingen hierdoor beter motiveren. Dat heeft ons opgeleverd dat gestelde doelen eerder behaald worden. En met meer succes.’

Theorie en praktijk door exportprofessionals
‘De theorielessen Marketing waren een mooi voorbeeld van het opfrissen van weggezakte kennis. De docenten, exportprofessionals uit het bedrijfsleven die de opleiding eerder gevolgd hadden, gaven aan de hand van praktijkvoorbeelden goede uitleg over hoe zaken goed maar ook fout kunnen lopen en hoe je je keuzes kunt funderen. De opleiding leert je hoe je gestructureerd en systematisch landen selecteert en bewerkt. Welke landen moeten het zijn, hoe richt ik mijn organisatie hierop in, wat heb ik nodig? Export krijgt meer structuur, wordt doelmatiger en uiteindelijk succesvoller.’

Netwerken
‘Tijdens de opleiding heb ik veel mensen ontmoet uit andere branches die werkzaam zijn in de export. Dit gaf mij een bredere kijk en meer inzicht in bepaalde zaken. Dat lerende effect gaat zeker op als je lang in een bepaalde branche werkzaam bent. Bijvoorbeeld: hoe gaan anderen om met betalingscondities, vervoer en kredietverzekeringen? De opleiding biedt een goed platform voor het bespreken van zaken waar je in je werk tegenaan loopt. Ik kan iedere exportmanager aanraden deze opleiding te volgen, juist als je al 8 jaar in de export werkt.’

Meer informatie en inschrijven
Wil je meer informatie over de erkende post-hbo opleiding Export Marketing Management®? Download de brochure en schrijf je in. Start: januari 2019.