‘Doel van de opleiding is je te laten accelereren op het gebied van export’

Gestart als deelnemer aan de post-hbo opleiding Export Marketing Management, is Eline van den Berg nu examinator bij de opleiding. In haar huidige baan maakt ze nog steeds gebruik van de theorie uit de opleiding en de structuur die het exportmanagementplan biedt. ‘Met een gedegen in- en externe analyse maak je gefundeerde beslissingen om uiteindelijk tot een beter resultaat te komen.’ Als examinator ziet Eline dat de deelnemers met meer kennis en leiderschap als echte exportprofessionals aan de slag gaan.

‘Toen ik zelf de opleiding tot Qualified Exportmanager volgde, werkte ik in de functie van Area Manager Scandinavië en Noord-Amerika bij een verpakkingsbedrijf voor de sierteelt en kreeg ik de opdracht een oriëntatie te maken op de exportmogelijkheden naar de Verenigde Staten. Deze opdracht heb ik tijdens de opleiding uitgewerkt. De stappen in het exportmanagementplan geven je structuur en onderbouwing om de juiste beslissing te nemen. Op basis van de in- en externe analyse hebben we het exportmanagementplan concreet gemaakt. Dit leidde uiteindelijk tot een heroriëntatie op de Amerikaanse markt.’

Kennis blijft actueel
‘Inmiddels ben ik werkzaam in de internationale sierteelt Supply Chain bij Royal FloraHolland en komt de kennis die ik destijds heb opgedaan nog steeds goed van pas: waar moet ik rekening mee houden bij activiteiten over de grens? Denk bijvoorbeeld aan: welke Incoterms zijn van toepassing, hoe is de cultuur, welke compliance richtlijnen gelden er voor mijn product, welke douanedocumenten heb ik nodig, is er fytosanitaire controle nodig en hoe organiseer ik de logistiek?’

Accelereren op het gebied van export
‘Als je exportprofessional bent, krijg je met de opleiding gedegen kennis mee: de sprekers, stuk voor stuk experts uit de praktijk, geven tijdens de plenaire gastcolleges nuttige informatie die je vanaf dag 1 kunt toepassen. Qua inhoud heel waardevol, maar ook qua netwerk. De individuele coaching tijdens de opleiding besteedt voldoende aandacht aan jouw eigen organisatie: hoe zorg je voor een betere inbedding van export binnen je organisatie? Het doel van de opleiding is om je binnen jouw organisatie te laten accelereren op het gebied van export.’

Praktische haalbaarheid en succesfactor
‘Sinds 2002 ben ik als examinator bij het mondeling examen betrokken en lees en valideer ik alle praktijkopdrachten. Daarbij kijk ik vooral naar praktische haalbaarheid en de succesfactor. Het beeld dat ik van de studenten heb is dat het vaak aan de Nederlandse handelsmentaliteit niet ontbreekt. Door de opleiding krijgen de studenten tools aangereikt waardoor ze meer leiderschap tonen, betere keuzes maken en resultaten boeken, maar soms ook zaken intern beter ter discussie durven te stellen. Het resultaat is dat zij professioneler te werk gaan en dat ze, naast het gebruik van die gezonde handelsgeest, meer ‘factbased’ gaan werken.’

Exportmanager van de toekomst
‘De opleiding geeft je een gedegen, theoretische basis en zorgt voor een constructieve onderbouwing van je keuzes. Daar heb je jarenlang plezier van. Tijdens de 1-op-1 coaching zoomen de experts in op jouw eigen situatie: werk jij bij een MKB- of een familiebedrijf, of bij een groot bedrijf? Wat heb je dan nodig? Fred Janssen, oprichter en uitvoerder van de opleiding, zoekt samen met de andere experts uit de praktijk maatwerk op tijdens die individuele sessies. Daar heb ik vandaag de dag nog plezier van. Ik kan iedereen die werkzaam is in export deze opleiding van harte aanbevelen!’

Meer informatie en inschrijven
Wil je meer informatie over de erkende post-hbo opleiding Export Marketing Management®? Download de brochure en schrijf je in. Start: januari 2019.