Export
Insights

Exporteren met hart en ziel

Bij Export Partner geloven wij in “bezield” export bedrijven: in de geest van het bedrijf verbinding maken met klanten. Afgelopen februari waren een aantal van onze Export Managers op de BioFach in Nürenberg. Wereldwijd de grootste beurs voor biologische food en non food producten. Bij veel bedrijven en klanten die we daar spraken was overduidelijk wat hen bezielde een bedrijf op te zetten. Vaak was simpelweg de wens om betere en gezondere voeding te produceren en/of te verkopen hun drive om de onderneming te starten. De laatste jaren is de biologische markt erg gegroeid en zijn veel kleine startups grote bedrijven geworden. Ook voor deze bedrijven is het van belang om zich te blijven herinneren wat hen in de basis bezielde om hun bedrijf te starten.

 

Contact

Eenzelfde ontwikkeling kom je vaak tegen bij bedrijven die al langer exporteren. De spanning en het enthousiasme van de eerste buitenlandse order en de persoonlijke relatie met de klant maken plaats voor doelstellingen, gelatenheid en Excel-bestanden met marges. Klanten worden debiteurnummers en er blijft weinig ruimte over voor vernieuwing en ondernemerschap. Voor je het weet zijn de klanten lastig, de marges verdwenen en wordt er alleen nog over export vergaderd. Wij vinden dat exporteren een werkwoord is. Een actief werkwoord bovendien: je moet het doen en je zult naar de klant toe moeten om in contact te blijven.

Als je al jaren met elkaar zaken doet lijkt een bezoek vaak overbodig, maar juist dan is persoonlijk contact belangrijk. Bij Export Partner doen we er alles aan om bezield en scherp te blijven en niet te vervallen in systeem-denken. Wij blijven onszelf en onze klanten uitdagen – want met het verdwijnen van de passie, verdwijnt ook de kortste lijn naar het hart van de consument.

Johan van Diermen
CEO Export Partner