Export
Insights

Store check: verwerken van de data

Onlangs hebben we Storechecks uitgelicht en hoe je dit het beste kunt voorbereiden alsmede waar je allemaal op moet letten. Echter, hoe verwerk je nou hetgeen je gezien en gefotografeerd hebt zodat je een goede analyse kan maken? Hier zijn verschillende manieren voor. Voor een goede prijs- en concurrentieanalyse adviseren wij om in Excel een concurrent-retailer-matrix te maken met daarin, per merk/product, productinformatie als schapprijs, prijs per eenheid (bijv 100ml of kg), inhoudsmaat en ingredienten (hoofdbestandsdelen).

Aan de hand hiervan kan je zien wie (concurrenten/merken) waar aanwezig is en tegen welke prijzen ze op de markt aangeboden worden. Uit de verzamelde gegevens kan je ook allerlei grafieken halen zoals een positionering plot om een overzicht te krijgen waar je eigen product gepositioneerd is ten opzichte van de concurrenten. Naast de concurrent-retailer-analyse, is een schappenplan-analyse ook erg waardevol. Overzichtsfoto’s van het schappenplan geeft inzicht in de zwaarte van de categorie, belang van ieder merk (en Private Label), etc. Staan alle producten op merk gegroepeerd of op categoriesoort? Is er ruimte voor cross sales, wordt er gebruik gemaakt van POS, etc.?

Heb je uiteindelijk alles goed in kaart gebracht en de informatie eruit gehaald die je nodig hebt, dan kan je verder met opzetten van een plan voor jouw product. Deze analyse met vertaling naar productondersteunend plan wordt doorgaans erg gewaardeerd door de retailer en vergroot daarmee je kansen op adoptie. Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk.

Sheau Khor
Export Manager