Export
Insights

Export naar de Nordics? Sla Noorwegen niet over!

Voor een aantal van onze klanten verzorgen wij introducties in de “Nordics”. Wat we wel eens te horen krijgen is dat we Noorwegen maar moeten overslaan want dat geeft alleen maar gedoe met import tarieven, documenten rompslomp en meer. Daarnaast leeft het idee dat er niet veel mensen wonen, en dus minder interessant is. Wat misschien niet iedereen zich realiseert is dat Noorwegen qua bevolking (5,2 mil.) niet veel minder mensen heeft in vergelijking met Denemarken (5,7 mil.) en Finland (5,5 mil.).

Noorwegen is geen lid van de Europese Unie, maar wel van de Europese Economische Ruimte (EER). Dit houdt in dat vrijwel alle producten zonder importheffingen naar Noorwegen kunnen worden geëxporteerd. Wat ook niet iedereen weet is dat de Noorse consument een van de rijkste van Europa is en het meeste geld uitgeeft aan boodschappen. Qua cultuur zitten ze niet ver van ons vandaan en staat men veel meer open voor innovatieve producten en food trends dan bijvoorbeeld onze Oosterburen. Reden genoeg dus om deze markt serieus te overwegen.

Om zaken te doen in Noorwegen is het niet ongewoon om hiervoor een samenwerking aan te gaan met een (of meerdere) distributeur(s). Deze partijen hebben ervaring producten te importeren en te verdelen in de Noorse markt, zowel aan het retail als het foodservice kanaal. Wanneer je een partner kiest dan is het goed vooraf te weten welke kanalen ze precies benaderen voordat je eventueel een exclusiviteit afspreekt.

De Noorse consument geeft het meeste geld uit aan voedsel in de supermarkt (70% in de retail vs 30% out-of-home). Daarom goed om even kort in te zoomen op de Noorse retail markt.

In de food retail markt zijn 4 ketens actief: Coop, Norgesgruppen, Reitangruppen en Spar. Zowel Norgesgruppen als Reitangruppen hebben meerdere winkelformules. De drie eerst genoemde partijen hebben bij elkaar een marktanddeel van meer dan 90% waarbij Norgesgruppen het grootste marktaandeel heeft (42%) gevolgd door Coop (29%). Het landschap van de Noorse supermarkten kenmerkt zich met name door de vele discount winkels waar winkelformules Kiwi en REMA1000 het grootste marktaandeel hebben.

Nog even wat weetjes over de zakelijke cultuur in Noorwegen:

  • Noren zijn bijzonder punctueel en komen liever te vroeg dan te laat.
  • Afspraken moeten het liefst ruim (drie of vier weken) van tevoren gemaakt worden. Het is gebruikelijk om afspraken (zeker langere gesprekken) in de ochtenduren te plannen.
  • De communicatiestijl is informeel en direct zoals wij die in Nederland ook hanteren.
  • De Noorse samenleving kenmerkt zich door maatschappelijke gelijkheid. Noren gebruiken zelden titels, in brieven noch bij het aanspreken.
  • Noren nemen de tijd om tot een beslissing te komen. Noren houden niet van keiharde prijsonderhandelingen.
  • Noren zullen alleen zaken doen met degenen die ze vertrouwen en transparantie is van cruciaal belang om een verbinding tot stand te brengen.

Lykke til! (Veel succes!)

Patrick Braster
CCO Export Partner