Export
Insights

Export begint met een goede store check!

Helaas gaan bedrijven die starten met export nog te vaak voorbij aan het doen van een goede store check. Of je nu een nieuw product wilt lanceren of je assortiment wilt uitbreiden, met een gedegen store check kun je veel inzicht krijgen in de (uit)wedstrijd die je gaat spelen.

  • Je krijgt inzicht in hoe jouw concurrenten in de wedstrijd zitten; wie ligt waar en met wat (smaken, gewichten, etc.)?
  • Welke prijzen worden per winkelketen gehanteerd?
  • En niet te vergeten, hoe de verpakkingen van de concurrenten eruit zien en wat voor ingrediënten ze gebruiken.

Aan de hand van dergelijke informatie kan je:

  1. Bepalen of je op de bewuste markt een meerwaarde bent en op welk gebied.
  2. Indien dit het geval is kan je de juiste strategie bepalen voor de introductie van jouw propositie (product, prijs, promotie, plaats, look & feel, etc.).
  3. Doorrekenen of de export operatie ook winstgevend kan zijn, rekening houdend met de (prijs)positionering, btw, marges, transportkosten, condities, etc.

Voor je aan de slag gaat is het belangrijk om eerst een goede planning te maken door bijvoorbeeld een juiste route uit te kiezen. Het liefst waar de meeste winkelketens zich vlakbij elkaar bevinden. Hiermee bespaar je tijd en reiskosten. Daarnaast is het ook van belang om de grotere winkelketens te bezoeken. Die hebben veelal een breder assortiment dan de kleinere winkels.

Wanneer je je in de winkel bevindt, is het handig om eerst langs de schappen te gaan om een goed overzicht te krijgen waar de producten allemaal liggen. In plaats van alle merken, prijzen en specificaties handmatig te noteren, ben je tegenwoordig veel sneller door middel van foto’s te maken. Hieronder wat tips en tricks bij het maken van de foto’s:

  • Probeer allereerst een foto te maken waarbij je een overzicht krijgt van alle aanbieders van het product.
  • Probeer daarna per schap een foto te maken, zodat je later bij het bewerken nog kan inzoomen voor details.
  • Zorg dat de foto’s scherp gemaakt worden zodat je de prijzen nog af kan lezen zijn. Vaak is het handig voor de zekerheid een 2e foto te maken van hetzelfde schap.
  • Wanneer het aanbod niet breed is, kan je overwegen per product een foto van de ingrediëntenlijst te maken. Maar wanneer het aanbod te breed is, kan je ervoor kiezen alleen een goede overzichtsfoto te maken per schap en de producten naderhand online op te zoeken voor de specificaties.
  • Wanneer je de foto’s maakt, zorg ervoor dat ze recht gemaakt worden, voorkom zoveel mogelijk scheve of wazige foto’s doordat je ze te haastig maakt.
  • Let op! Probeer je tijdens het foto’s maken niet te opvallend te gedragen. Soms kan het voor komen dat de medewerkers je hierop aanspreken. In zulke gevallen, zorg dat je een reden klaar hebt waarom je foto’s maakt.

Wanneer alle informatie verzameld is, is het belangrijk om alle informatie zo specifiek mogelijk uit te werken. De verzamelde data is de basis voor uitwerken van je concurrentie analyse, positionering, prijsstrategie en entree strategie. Over het uitwerken van de store check data ga ik graag verder op in in een volgend artikel, want een goede store check is het halve werk. Succes!

Sheau Khor
Export Manager