Export
Insights

De Australische markt op z’n kop

De afgelopen jaren zijn we voor diverse projecten ook naar Australië geweest. Een prachtig uitgestrekt land met ongekende mogelijkheden. En dat laatste is voor een aantal supermarktketens een zegen. Tot voor kort werd de Australische retailmarkt gedomineerd door de zeer gevestigde Woolworth’s en Coles. Om Woolworth’s en Coles kon je niet heen. Ze waren vaak de enige aanbieder in de grote uitgestrektheid van Australië en deden niet veel aan innovatie. De markt zat eigenlijk op slot. Tot de komst van deze twee nieuwe spelers: Costco en Aldi. De afgelopen jaren zijn Aldi en Costco daar enorm gegroeid. Hoe hebben zij dat voor elkaar gekregen?

 

Thinking big and pricing small

Costco en Aldi hebben zeer verschillende formules en zijn daarmee heel succesvol. Costco heeft de formule van een groothandel en trekt naast bedrijven ook veel consumenten. Er zijn geen aparte opslaglocaties, het pakhuis is de winkel. Dat betekent geen extra kosten voor opslag en distributie. En je kan er in bulk je producten aanschaffen. Alles is er groot. Niet zo vreemd, het is een Amerikaans bedrijf. In de VS zijn grote porties en verpakkingen heel normaal. Costco houdt zo de prijzen laag. Ook gaan ze tankstations bij de vestigingen openen. De prijzen van brandstof kunnen wel tot 10 cent Australische dollar lager zijn dan bij de concurrent in de buurt. Wat wil je als consument nog meer? Goedkoop shoppen en goedkoop tanken. Dat is zeker in de Outback van Australië, waar de afstanden heel groot zijn, een gouden greep van Costco.

Aldi heeft een hele andere formule. De winkels zijn klein, vergeleken met Costco. De producten worden goedkoop aangeboden. Er is niet veel poespas in de winkel. Net als hier in Europa, zijn de winkels basic. Je pakt de producten uit de doos in het schap. Ze adverteren dat ze de laagste prijzen hebben met de hoogste kwaliteit. Wie wil dat nou niet? En ze doen het goed. Sinds hun komst in Australië 2001 hebben ze al meer dan 400 winkels geopend.

De consument heeft meer keuze gekregen door de komst van nieuwe supermarktketens. Dit geeft de markt nieuwe impulsen voor vernieuwing. Dat is weer goed nieuws voor onze opdrachtgevers die graag Australië willen veroveren. Het kan voor hen ook nieuwe kansen opleveren.

Johan van Diermen
CEO Export Partner