Export
Insights

Cross-branding onder licentie, een boost voor je omzet!

Recentelijk hebben wij voor een van onze klanten een productlicentie van Baileys rond gekregen. Romige patisserie met verwarmende Baileys likeur blijkt een gelukkig huwelijk, want een van de grootste retailers in de UK besloot direct tot een listing. Ook vanuit andere landen kregen wij direct aanvragen. De uitstraling van een A-merk opent vaak deuren die anders gesloten blijven. Daarom kan de optie van cross-branding door middel van een productlicentie een goede optie zijn om je start in een doelmarkt een kickstart te geven.

Het merk Baileys

Zoals waarschijnlijk bekend is Baileys een oud merk uit Ierland dat onder de paraplu van het Diageo concern valt. Naast Baileys behoren de merken Guinness, Johnnie Walker en Smirnoff onder meer tot hun merken. Baileys heeft jaren geleden besloten om de merknaam in licentie te geven aan koffie- chocolademerken. Daar komen nu dus ook soesjes en eclairs bij. De laatste jaren heeft Baileys ook aan product ontwikkeling gedaan met smaken als strawberry en cream and spicy pumpkin. In de fabriek in Dublin produceert Baileys 400 flessen whisky-room likeur per minuut. De Baileys chocolade likeur is op Amazon zelfs het best verkopende geschenkartikel in de categorie alcoholische dranken.

Wat kun je verwachten bij een product licentie?

Natuurlijk staat elke samenwerking op basis van een product licentie op zich, maar enkele vuistregels kunnen wel benoemd worden. Zo mag je ervan uit gaan dat enige onderhandelingstijd gereserveerd moet worden om de deal rond te maken, zeg 6 maanden tot een jaar. Uiteraard heb je met een A-merk licentie een sterke troef voor het creëren van omzet, maar het kost ook iets. Reken er maar op dat het gangbaar is om een bijdrage aan de brand owner kwijt te zijn van rond de 10% van je product omzet. Dit is meestal ook gekoppeld aan een minimum drempelwaarde, bij wijze van garantie. Deze ‘garantiewaarde’ zijn veelal enkele tienduizenden Euro’s per jaar. Je gaat dus een risico aan, maar daartegenover staat dat je een hogere consumentenprijs kunt vragen door de uitstraling van het A-merk terwijl je dikwijls je eigen marge ook fors kunt verbeteren. Daardoor betaalt de consument eigenlijk jouw bijdrage voor de licentie dubbel en dwars terug. Tenslotte geeft de licentie jou een stuk onderhandelingsmacht (terug) tegenover de retailer, en kan het vaak de retailer zijn die zal proberen om jouw product aan boord te krijgen in plaats van andersom.

Ook geïnteresseerd in een licentie voor uw product? Vraag het onze mensen, we hebben hier ervaring mee en kunnen u aan de goede contacten helpen!

Johan van Diermen
CEO Export Partner