Export
Insights

Beurs achter de rug: hoe volg ik effectief mijn nieuwe leads op?

In onze vorige editie van deze nieuwsbrief, besteedden wij aandacht aan het effectief voorbereiden van een beursdeelname (klik hier). Wat vaak helaas te vaak gebeurt na een goede beurs is dat men geen tijd of aandacht besteedt aan de verzamelde leads. Dit is hartstikke zonde! Vaak laat men hierdoor grote vissen zwemmen, zonder het te beseffen!

In deze editie wil ik graag een paar tips meegeven hoe je na een goede beurs effectief de leads opvolgt en deze zo te converteren naar concrete sales. Het is van belang dat alle leads binnen een tot maximaal twee weken na de beurs opgevolgd worden. Hierbij een paar tips hoe je efficiënt je leads opvolgt:

  1. Allereerst is het van belang alle hot leads met hoge potentie prioritair op te volgen. Een goede manier is een gepersonaliseerde bedankmail te sturen met erin een beknopte samenvatting van wat er besproken is tijdens de meeting en wat de vervolgacties zijn. Stuur ook je bedrijfsinformatie (nogmaals) mee (bedrijfspresentatie / bedrijfsbrochure / assortimentslijst etc.). Ja, dit kost meer tijd dan een standaard email maar het zijn tenslotte ook hotleads!
  2. Naast de hot leads, is het ook belangrijk om de andere leads binnen 2 weken na de beurs op te volgen. Hierbij gelden de acties die hierboven omschreven zijn ook voor deze leads.
  3. Na de bedankmail is het essentieel om na 3-5 dagen als men nog geen contact heeft opgenomen met u of nog geen reactie heeft gegeven, telefonisch contact op te nemen met hun om te kijken of ze je mail in goede orde hebben ontvangen, de vervolg acties nogmaals af te stemmen en te double checken of hun interesse nog net zo is als tijdens de beurs. Maak het persoonlijk, zoals op de beurs, en behoudt momentum. U heeft tenslotte niet voor niets de beurs gedraaid.
  4. Wanneer men niet bereikbaar is in de eerste paar weken of te horen is gegeven dat er nu geen tijd is, is het belangrijk om niet op te geven maar blijven opvolgen, opvolgen, opvolgen, tot je een concreet antwoord hebt gekregen. Besef dat jouw leads vaak zelf ook nog druk zijn met het opvolgen van hun eigen (beurs)contacten of in een drukke periode zitten waardoor ze er op dat moment echt niet aan toe komen. Kortom, wekelijks tijd blijven vrijmaken in de agenda voor new (beurs) lead opvolging. Rome is tenslotte niet in een dag gebouwd.

Sheau Khor
Export Manager